Langdurig en verkeerd stemgebruik kan leiden tot stemproblemen en in het ergste geval tot onherstelbare schade aan de stembanden. Wat veel mensen en ook veel werkgevers niet weten is dat er in het geval van werkgerelateerde stemproblemen sprake kan zijn van een beroepsziekte. Volgens deskundigen waaronder KNO-artsen en logopedisten wordt er te weinig ondernomen om stemproblemen tegen te gaan.
KNO-arts Rico Rinkel waarschuwt voor de schade die kan ontstaan door langdurig de stem te gebruiken zonder voldoende rust of verkeerd gebruik van de stem. Zijn vakgenoot Marco Franken stelt in een item bij EenVandaag dat een mens niet gemaakt is om de hele dag te praten.
“Een schorre stem of regelmatig keelpijn na het werk is meestal geen goed teken.”
Callcentermedewerkers en docenten risicogroep
Werkgerelateerde stemproblemen komen vooral voor bij werknemers die beroepsmatig veel en lang moeten praten. Denk hierbij aan callcenter-medewerkers, docenten en mensen die werken in een meldkamer. Volgens vakbond FNV heeft 79% van de callcenter-medewerkers regelmatig tot soms last van stemklachten, zoals heesheid, keelpijn of een vermoeide stem. Ruim 40% ervaart deze klachten vaker dan vijf keer per jaar.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vooral vrouwelijke werknemers getroffen worden door stemproblemen of een stemstoornis. Vanuit de anatomie is dit ook verklaarbaar. Bij vrouwen vibreren de stembanden met een veel hogere frequentie dan bij mannen en treden er dus ook veel meer botsingen tussen de stembanden op. Deze botsingen kunnen resulteren in stemproblemen.
CAO
Vakbond FNV vraagt mijns inziens dan ook terecht aandacht voor werkgerelateerde stemproblemen en vindt dat stemproblemen serieus moeten worden genomen. Zowel door werkgevers als door medewerkers. De vakbond wil dat callcenter-medewerkers verplicht en jaarlijks logopedie krijgen aangeboden. Het liefst ziet FNV dat afspraken over stemgebruik en werkgerelateerde stemklachten vast worden gelegd in de cao.