Werkgevers storen zich aan werknemers die behoren tot generatie Z, de generatie die recentelijk de arbeidsmarkt aan het betreden is of dat binnenkort gaat doen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Pro Contact dat onder ruim 300 Nederlandse ondernemers en managers is uitgevoerd. Iets meer dan de helft van de respondenten geeft aan het lastig te vinden om aan de verwachtingen van deze nieuwste generatie werkenden te voldoen.
Zo hebben werkgevers en managers er moeite mee dat voor generatie Z – zo’n kleine 3 miljoen jongeren die vergroeid zijn met hun smartphone – alles leuk moet zijn. Ook willen jongeren (te) snel promotie maken, vaak parttime werken en verwachten ze een (te) hoog salaris. Tegelijk vinden werkgevers dat ze snel zijn afgeleid en dat ze op de werkvloer of naar klanten teveel buzzwoorden gebruiken. Ook kan deze groep jongeren doorgaans slecht omgaan met uitdaging, kritiek, een andere mening of tegenslag.
Risicogroep
Een andere zorg is dat jongeren tot 35 jaar een nieuwe risicogroep voor ziekteverzuim vormen, bijna altijd het gevolg van psychische klachten. De laatste jaren stijgt het ziekteverzuim en de WIA-instroom onder jongeren tot 35 jaar fors. Een ontwikkeling die ik ook terugzie in mijn praktijk. Volgens verzekeraar Nationale Nederlanden is deze ontwikkeling zorgwekkend te noemen.
Wie zich verdiept in de wetenschappelijke literatuur ziet dat verschillende internationale studies laten zien dat generatie Z kwetsbaarder is voor psychische aandoeningen dan andere generaties en meer eenzaamheid, onzekerheid, prestatiedruk en mentale uitputting ervaart. Een voedingsbodem voor mentale klachten.
Bedrijf aanpassen
Ondanks dit alles kunnen werkgevers niet om generatie Z heen. Daarom is ongeveer één op de drie werkgevers bezig met het doen van aanpassingen aan de nieuwe generatie. Zo worden o.a. gedragsregels en kledingvoorschriften aangepast om diverser en inclusiever personeel aan te trekken.
Bron: Werf& recruitment & arbeidsmarktcommunicatie