Een kapster die als zelfstandige werkt meldt zich met klachten van overspannenheid ziek bij haar arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Aegon. Die erkent dat de vrouw overspannen is maar stelt dat ze niet ziek is conform de verzekeringsvoorwaarden waardoor er geen uitkering uit haar AOV wordt verstrekt. Uit medisch onderzoek blijkt namelijk dat er géén sprake is van een medisch objectiveerbare stoornis. Weliswaar is er sprake van spanningsklachten, maar niet van een psychische stoornis of van een lichamelijke aandoening die de klachten veroorzaakt. Een aanvullend psychiatrisch expertise-onderzoek leidt niet tot een ander oordeel. Uit dat onderzoek komt geen ziekte of psychiatrische stoornis naar voren.
Hoewel Aegon de uitkering uit de AOV weigert biedt hij wel ondersteuning aan en een tijdelijke uitkering van drie maanden met een enigenrisicotermijn van 30 dagen. De vrouw laat het er niet bij zitten en neemt een jurist in de arm die bezwaar maakt tegen de beslissing van Aegon. Ook dient ze een klacht in bij klachtenloket Kifid. Helaas voor de kapster wijst Kifid de klacht af. In de uitspraak van de geschillencommissie van Kifid vind je terug dat Kifid het standpunt van Aegon volgt: “[…] De commissie oordeelt dat het begrip ziekte wel onder de dekking van de verzekering valt, maar dat bij de consument geen ziekte volgens de verzekeringsvoorwaarden is vastgesteld. Zij wijst de vordering daarom af.”