Ruim éénderde van de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgt niet de hulp die ze nodig hebben. Dat is de uitkomt van een onderzoek dat is gedaan door de Arbeidsinspectie. Als reden wordt aangegeven dat personeel bij UWV en gemeenten een te grote caseload hebben en te weinig tijd hebben voor mensen die meer ondersteuning nodig hebben om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Dit zorgt ervoor dat mensen met specifieke persoonlijke omstandigheden niet het maatwerk krijgen dat ze nodig hebben.
Concrete problemen
Werknemers van UWV ervaren bureaucratische belemmeringen bij het bieden van ondersteuning. Vooral een hoge registratielast en ingewikkelde en tijdrovende procedures staan hen in de weg. Klantmanagers van gemeenten lopen tegen de multiproblematiek van hun klanten aan. Zo geven zij aan dat maar 37% van hun klanten kan werken. Bijna alle klanten (95%) ervaren specifieke belemmeringen om aan het werk te komen. Andere belemmeringen die klantmanagers benoemen betreffen de beperkte mogelijkheid tot
gegevensuitwisseling met andere afdelingen en organisaties vanwege de AVG.
Dienstverlening
Het kabinet is bezig om voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben het publieke dienstverleningsaanbod te verbreden en beter toegankelijk te maken.