Sinds 2020 experimenteert UWV met zogeheten maatwerkplaatsen. Hier worden lastige casussen multidisciplinair besproken en zoveel mogelijk opgelost. Het gaat vaak om situaties waarbij klanten van UWV tussen wal en schip terecht zijn gekomen. UWV-werknemers kunnen bij de maatwerkplaatsen casussen melden waarvan zij ‘professionele buikpijn’ krijgen, bijvoorbeeld omdat er onbedoelde negatieve gevolgen optreden voor mensen.
Lerende evaluatie
Onlangs heeft UWV een evaluatierapport gepubliceerd dat de naam ‘Maatwerk bij professionele buikpijn’ heeft gekregen. In het rapport wordt er teruggeblikt op het pilotjaar 2020-2021. Tegen welke problemen liepen klanten en medewerkers van UWV aan en welke lessen zijn er geleerd?
Bevindingen
- Veel ingebrachte casussen hebben betrekking op financiële problematiek (60%) en re-integratieproblematiek (27%).
- De behoefte aan de maatwerkplaatsen is groot. Werknemers van UWV maken er serieus gebruik van.
- In 49% van de casuïstiek is de problematiek juridisch (wet en beleid) van aard.
- Regelmatig betreft het probleem een situatie die breder speelt dan UWV alleen.
- Op basis van de registraties lukt het de maatwerkplaatsen om in 48% van de gevallen een (deels) bevredigende oplossing te bieden aan de cliënt.
- In 15% van de gevallen werd er geen oplossing gevonden.
- Het overgrote deel van de casussen had betrekking op de WIA (39%).
Was dit artikel nuttig voor je?
Dankjewel voor je mening!