Nieuwe mensen voor je organisatie aantrekken kan op verschillen manieren. Bijvoorbeeld via advertenties in kranten en/of huis-aan-huisbladen of op bekende vacaturessites. Maar er zijn ook werkgevers die experimenteren met het werven van medewerkers via social media of een eigen werkenbij website. Een minder bekende wervingsmethode is referral recruitment (via-via-werving). Hierbij werven medewerkers nieuwe medewerkers, iets dat heel gewoon is in bijvoorbeeld Italië en Amerika. Dit is niet voor niets het geval, de wervingsmethode heeft namelijk veel voordelen.
Waarom referral recruitment?
Het eerste argument om aan referral recruitment te doen is dat het relatief goedkoop is. Je bent gemiddeld (veel) minder geld kwijt aan het hele traject van werving tot onboarding. Niet geheel onbelangrijk. Daarnaast is de retentie van medewerkers die via deze methode zijn binnengekomen hoog. Verschillende onderzoeken laten zien dat collega’s die via andere werknemers binnenkomen langer bij een bedrijf blijven werken en beter matchen. Medewerkers die nieuwe collega’s werven maken automatisch een voorselectie op basis van een match op cultuur, op werkinhoud en op mogelijkheden. Dit zorgt ervoor dat de kans dat iemand geschikt is voor een functie en in een bepaald team/het bedrijf past groot is. Medewerkers zullen zelden ongeschikte kandidaten aanbrengen. Dit straalt bij een mismatch namelijk op hen af.
Een ander voordeel is dat referral recruitment HR-medewerkers of recruiters enorm veel tijd kan schelen. Je hoeft immers niet eerst tientallen CV’s en brieven door te spitten als je een geschikte kandidaat aangeleverd krijgt door een collega.
Beginnen met referral recruitment
Wil je nieuwe collega’s gaan werven via je eigen medewerkers? Te gek! Hieronder vind je enkele aandachtspunten om het wat soepeler te laten verlopen.
Software
Er is verschillende software op de markt die ondersteuning kan bieden. Deze speciale software of online dienst kan vaak heel veel. Van het opstellen en delen van vacatures tot het opslaan van CV’s van mensen die aangebracht zijn. Medewerkers die kandidaten hebben voorgedragen kunnen realtime zien wat de status is van hun wervingsinspanningen. Als je serieus aan de slag gaat met via-via-werving dan is dit soort software echt onmisbaar.
Een mooie dienst is Firstbird, maar veel bekende ATS systemen hebben tegenwoordig ook een referral recruitment functie.
Beloning
Referral recruitment vraagt betrokkenheid van medewerkers en een beloning kan hier aan bijdragen. Het is heel gebruikelijk om mensen of teams die kandidaten aandragen te belonen met geld, punten, een vrije dag of een cadeau. Zorg in ieder geval voor duidelijke regels rondom je recruitment. Wanneer krijgt iemand een beloning? Als een kandidaat op gesprek komt of als iemand wordt aangenomen? Wordt iemand eenmalig beloond of geef je ook een beloning als de nieuwe kracht nog in dienst is na 180 dagen? Maak duidelijke afspraken en kom deze na zodat iedereen gemotiveerd blijft om mee te werven.
Voortgangscommunicatie
Dit aandachtspunt geldt vooral voor bedrijven die geen gebruik maken van specifieke (online) software of een ATS systeem. Zorg ervoor dat je blijft communiceren over alle ontwikkelingen in het recruitmentproces. Medewerkers willen betrokken blijven bij het proces. Communicatie en terugkoppeling is essentieel om mensen betrokken te houden bij het werven van nieuwe medewerkers.
Uitdagingen bij referral recruitment
Om succesvol te worden in referral recruitment moet je wel beschikken over medewerkers die vacatures in hun netwerk willen delen of mensen willen aandragen. Medewerkers die op hun plek zitten zullen sneller geneigd zijn om vacatures te promoten of hun netwerk aan te spreken. Het succes van via-via-werving hangt dan ook sterk af van de bereidheid van medewerkers om voor de organisatie te willen werven. Negatieve werknemers die het liefst vandaag nog vertrekken zullen jouw organisatie never nooit aan vrienden of bekenden aanbevelen.
Wil je weten of medewerkers jouw organisatie bij anderen zouden aanbevelen? Dan kun je gebruik maken van eNPS, de employee Net Promotor Score. De score wordt gebaseerd op een vraagstelling als ‘Hoe waarschijnlijk is het dat jij jouw werkgever zou aanbevelen bij bekenden?’. Een analyse van de uitkomst van deze toetsing kan je veel nuttige info verschaffen.
Arbeidsmarktcommunicatie
Succesvolle recruitment gaat hand in hand met goede arbeidsmarktcommunicatie en een prettige candidate journey. Dit thema staat daarom bij steeds meer bedrijven op de agenda. Besteed dus aandacht aan je werkgeversmerk en de beleving die kandidaten opdoen zodra ze met je in contact komen. Bedrijven die dit goed snappen hebben een betere conversie dan bedrijven die potentiële werknemers benaderen alsof het 1975 is. Recruitment is marketing bedrijven.